職場の人間関係を円滑にするヒント

Peter Bregman 氏のブログ (The Best Way to Use the Last Five Minutes of Your Day) に「いいな」と思った言葉があったので、引用して日本語訳してみる。

Every day, before leaving the office, save a few minutes to think about what just happened. Look at your calendar and compare what actually happened — the meetings you attended, the work you got done, the conversations you had, the people with whom you interacted, even the breaks you took — with your plan for what you wanted to have happen. Then ask yourself three sets of questions:

How did the day go? What success did I experience? What challenges did I endure?

What did I learn today? About myself? About others? What do I plan to do — differently or the same — tomorrow?

Who did I interact with? Anyone I need to update? Thank? Ask a question? Share feedback?

訳: 毎日、退社前の数分を使って、その日の出来事について考えて見ましょう。手帳のカレンダーを見て、実際に起きたこと(自分が出席したミーティング、片付けた仕事、交わした会話、関わりを持った人たち、はたまた休憩)と、予定していたこととを、比較してみましょう。そうしたら、自分に三つの質問を聞いてみます。
  • どのような一日でしたか?どのような成功をしましたか?どのような困難に耐えましたか?
  • 今日何を学びましたか?自分自身については?他の人たちについては?明日やり方を変えてみるのは何で、同じやり方でやるのは何ですか?
  • 誰と関わりを持ちましたか?連絡の必要な人はいませんか?「ありがとう」と言うべき相手は?質問しなければならない人は?フィードバックを共有すべき人たちは?

これは、職場での人間関係を円滑にするためのヒントだそうだ。明日から実践してみようと思う。

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